onsdag 9 september 2009

värme!

I dag cyklade jag, Jenny och Bettan 4 timmar. Trodde det var fel på termometern när den visade 17 grader kl 7.00 i morse, men det stämde bra. Sol och värme var det under passet men lite blåsigt var det. Men är man född och uppvuxen i Östersund är lite blåst inte så farligt! Har tränat för fulla muggar både måndag och tisdag, så jag har inte hunnit med så mycket annat.
Jo i går kväll bakade jag bröd, riktigt gott och lättsamt bröd. Det känns som ett supernyttigt bröd också, så här kommer receptet:


Renées goda bröd
Ett bröd med honung och äpple som inte behöver någon jästid. Perfekt till picknicken!
Färdigt på: 100 min
2 dl havregryn, 5 dl siktat dinkelvetemjöl, 1 dl linfrön, 1 dl russin, 1 dl grovt hackade hasselnötter, 2 tsk bikarbonat, 1 nypa havssalt, 4 dl naturell yoghurt, 3 msk honung, 1 st äpple, 2 msk blandade frön till topping, 10 st örtblad till dekoration

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet.
3. Rör sedan ner yoghurt och honung.
4. Riv i äpplena.
5. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten.
6. Strö på fröna och lägg på några örtblad.
7. Grädda brödet på nedersta valsen i cirka 80 minuter. Kontrollera brödet med ett träspett - är det torrt så är brödet klart.

Själv tar jag bort russinen, tycker inte om det i bröd. Lycka till!

Inga kommentarer: